گروه اقتصادی: سیاست رسمی و برنامه اقدام بانک مرکزی برای تعیین تکلیف مؤسسات فاقد مجوز رسمی فعالیت که همچنان عنوان «تحت نظارت بانک مرکزی» را با خود یدک می‌کشند، چیست؟

یک هفته پس از اولتیماتوم بانک مرکزی مبنی بر حذف نام 6مؤسسه مالی و 2بانک فاقد مجوز رسمی فعالیت، حالا روشن شده که «مدارا با بدون مجوز‌ها» جایگزین مقررات و قوانین ناظر بر فعالیت پولی و بانکی شده است. سپرده‌گذاران همچنان نگران هستند که چرا بانک مرکزی تکلیف آنها را روشن نمی‌کند و آیا همچنان باید پس‌اندازهای خود را در این مؤسسات بگذارند و سود بیشتری بگیرند یا اینکه در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند و به سودی حدود 20درصد کمتر از نرخ تورم قانع باشند؟

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: بانک‌مرکزی با این مؤسسات و بانک‌های فاقد مجوز وارد مذاکره شده تا ضوابط مورد نظر بانک مرکزی را رعایت کنند. او افزود: هرچند این مؤسسات از گذشته فعال و برای دریافت مجوز از بانک مرکزی پیشقدم شده بودند اما باید خود را با شرایط بانک مرکزی تطبیق دهند.

سیف تأکید کرد: بانک مرکزی همزمان با ارائه موافقت اصولی نام آنها را در سایت بانک مرکزی قرار داد درحالی‌که باید این کار بعد از دریافت مجوز فعالیت انجام می‌شد. وی ادامه داد: بر همین اساس بانک مرکزی این اقدام را اصلاح کرد و با این مؤسسات وارد مذاکره شد و آنها نیز درصدد عملیاتی کردن شرایط برآمدند. به گفته سیف، یک مؤسسه مالی و اعتباری به‌زودی مجوز خود را دریافت می‌کند و یک بانک نیز برنامه خود را برای فعالیت به بانک مرکزی اعلام کرده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه برخی دیگر از مؤسسات هم براساس برنامه‌ زمانبندی تعیین شده، اصلاحات مدنظر را انجام خواهند داد، تأکید کرد: بانک مرکزی با تمامی قوا این مؤسسات را برای دریافت مجوز هدایت می‌کند تا در دوره جدید مدیریت بانک مرکزی بیش از گذشته نظم و انضباط بر شبکه پولی کشور ایجاد شود.

توصیه به سپرده‌گذاران به‌جای حمایت از حقوق آنها

برخی کارشناسان بانکی و اقتصادی بارها تأکید کرده‌اند که بانک مرکزی وظیفه دارد از حقوق سپرده‌گذاران حمایت کند و پایین نگه‌داشتن نرخ سود سپرده‌ها نسبت به نرخ تورم در طولانی مدت به‌معنای تداوم سیاست تنبیه سپرده‌گذاران است. رئیس‌کل بانک مرکزی تنها به سپرده گذاران سیستم بانکی توصیه می‌کند که تصمیم‌گیری برای انتخاب بانک را تنها به نرخ سود دریافتی و وعده داده شده توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری محدود نکنند. سیف گفت: سود بالاتر و غیرمتعارف دارای ریسک و نااطمینانی‌‌هایی است بنابراین نباید برای دریافت سود بیشتر رعایت احتیاط در سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری را کنار گذاشت.

کد خبر 246344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز